Tuesday 22 April 2014

Beli rumah lelong guna pinjaman kerajaan?

Salam wbt & hi..

Ada beberapa orang kawan & rakan sekerja ada tanya aku, boleh ka nak beli rumah lelong menggunakan PINJAMAN PERUMAHAN KERAJAAN ? Oleh sebab ramai kawan bertanya dan banyak orang nak buat pinjaman kerajaan, dan sebab aku juga makan gaji dengan kerajaan, maka aku terpanggil untuk memberi sedikit pencerahan. Pinjaman kerajaan ini pon menarik sebab flat rate ineterest @ 4% .

Ok back to the question, Jawapannya TIDAK BOLEH sekiranya rumah berkenaan adalah dilelong secara awam melalui Mahkamah /Pejabat Tanah. 

Akan tetapi BOLEH sekiranya rumah lelong berkenaan adalah dilakukan oleh pihak kerajaan.
Sebagai contoh, Katakan Ahmad telah membuat pinjaman dengan kerajaan untuk membeli rumah , dan dia gagal untuk membayar installment bulanan dan rumah tersebut akan dilelong oleh kerajaan. Maka rumah lelong ini boleh dibeli meggunakan pinjaman kerajaan. 
Harapnya penerangan ringkas ini dapat membantu. Penjelasan di atas adalah berdasarkan rujukan dengan Pejabat Pinjaman Perumahan dan melalui pembacaan. Sekiranya masih musykil, anda bolehlah merujuk kepada pihak yang berkaitan untuk mendapatkan kepastian..

Wassalam.

1 comment:

  1. Salam tuan, apakah website yang menjual perumahan pihak kerajaan.

    ReplyDelete