Tuesday 29 April 2014

Bank Yang Terbaik Untuk Pembiayaan Perumahan?

Salam & Hi..

Soalan ni mesti akan menerjah di fikiran setiap orang yang ingin membuat pembiayaan perumahan. Bank manakah yang terbaik untuk pembiayaan perumahan? Bagi aku soalan ni perlu dijawab berdasarkan tujuan anda membeli rumah. adakah anda membeli rumah unduk diduduki ataupun untuk dijual semula sela tempoh yang singkat.

Kalau rumah yang anda beli adalah untuk anda tinggal maka, perkara utama yang perlu dilihat adalah kadar faedah (% setahun) yang dikenakan oleh sesebuah bank. contohnya Maybank mengenakan kadar faedah 4.15% (Blr-2.45) setahun bagi pinjaman sebanyak 250k yang dibuat selama 30 tahun. Blr yang BNM tetapkan skang ni adalah 6.6%. Kadar faedah mungkin berbeza berdasarkan nilai & tempoh pinjaman.

Kalau rumah yang anda beli adalah bertujuan untuk flipping ( beli dan jual semula) dalam tempoh 1 atau 2 tahun, maka ada 2 perkara utama yang perlu anda lihat iaitu kadar faedah dan lock-in period. Orang yang suka buat flip akan ambil pembiayaan perumahan yang tiada lock-in period untuk mengelak daripada bayar early settlement penalty.  Ada bank yang tidak mengenakan lock-in period , ada bank yang menetapkan 3 tahun lock-in period dan ada bank yang menetapkan 5 tahun lock-in period. Untuk semak kadar faedah pembiayaan dan lock-in period boleh ke link imoney

Jadi, apakah tujuan pembiayaan perumahan anda? tepuk dada tanya selera.

Wassalam..


No comments:

Post a Comment